Zorg, gezondheid en marketing

Gaat dat samen?

Nieuws   •   15 maart 2021

Zorg gezondheid en marketing Catching Clouds

Zorg, gezondheid en marketing

Het is een precair evenwicht. Je wil je doelgroep bereiken en ervoor zorgen dat ze jouw product of dienst kiezen. In de wereld van de zorg en gezondheid is het belangrijk dat je je doelgroep van veel informatie voorziet, maar de wijze waarop je dit doet moet weloverwogen zijn. Onderwerpen kunnen gevoelig liggen, een taboe zijn of mogen niet te commercieel overkomen. Daarom is de juiste balans in je uitingen van belang. Gaan zorg, gezondheid en marketing samen?

Informatie begrijpelijk voor patiënt

Of het nu gaat om een website, een folder, posters, of social media, je wil je doelgroep van de juiste informatie voorzien. En er is ook nog eens een groot verschil tussen de informatie die je wilt overbrengen aan een patiënt en de informatie voor een medisch specialist, huisarts zorgverzekeraar of consument. Dus zal je ervoor moeten zorgen dat de boodschap aansluit op de kennis en belevingswereld van je doelgroep. Dat betekent dat je lastige informatie op een begrijpelijke manier moet uitleggen of dat je juist verdiepende informatie met vakjargon moet gebruiken.

Het is best een uitdaging om voor een patiënt de tekst begrijpelijk te maken, deze te versterken met bijvoorbeeld plaatjes en er intussen voor zorgen dat de inhoud accuraat is wat betreft medische inhoud of processen. De juiste balans in informatievoorziening, leesbaarheid en begrijpelijkheid voor de gewone mens is hier denk ik de sleutel. Je wil voorkomen dat je boodschap niet goed wordt geïnterpreteerd, we weten allemaal dat dat veel ellende kan voorkomen.

Tegelijkertijd wil je voorkomen dat de uitingen er te commercieel uitzien en het er te gelikt uitziet. Als zorgverlener wil je betrouwbaar en integer overkomen.

Wat bij medisch specialisten, huisartsen, verwijzers en zorgverzekeraars ook speelt is dat zij willen samenwerken met partners die kwaliteit leveren. Wanneer een partner te commercieel oogt, wekt dat weinig vertrouwen.

HET WORDT STEEDS BELANGRIJKER OM KWALITATIEVE CONTENT TE CREËREN DIE AANSLUIT BIJ JOUW DOELGROEP. MET DE JUISTE CONTENT OP HET JUISTE MOMENT CREËER JE DE KANS OM EEN BEZOEKER AAN JE TE BINDEN OF TE VERLEIDEN OM TOT ACTIE OVER TE GAAN.

Je marketingplan

  • Scherp maken doelstelling

  • Marktanalyse

  • Bepaal je doelgroep

  • Maak een persona

  • Breng een patiëntenreis in kaart

  • Marketingstrategie

  • Bepalen marketingacties en PR

  • Uitvoeren contentkalender

  • Evaluatie en bijstellen

Tips marketing Catching Clouds

De patiënt als klant

We kunnen dus concluderen en dat de communicatie voor patiënten in begrijpelijke taal moet zijn geschreven en voldoende informatie bevatten. Dat is nog best een uitdaging. Daarnaast zijn er zijn veel kanalen waarop je de patiënten kunt bereiken. Op basis van een marktanalyse, het in kaart brengen van een persona, een patiëntenreis en een marketingstrategie kom je uiteindelijk tot de juiste marketingmix.

Bedenk goed wie je doelgroep is. Wat is hun hulpvraag en waar hebben zij behoefte aan?

Wanneer je een klantenreis in kaart brengt van de patiënt heb je een overzicht van de touchpoints en kun je hier specifiek op inspelen. De juiste informatievoorziening op het juiste moment zodat een patiënt uiteindelijk voor jouw product of dienst zal kiezen. Laat de tekst van de professionals omzetten zodat het begrijpelijk is voor de gewone mens. Met beeld en begeleidende infographics maak je de boodschap nog duidelijker, en beeld maakt de boodschap krachtiger. Wellicht is het een idee te werken met video’s waarin je een medisch probleem uitlegt, behandelingen laat zien of het proces uitlegt met een animatie. Wees hier creatief in.

Je marketingstrategie zal resulteren in de juiste marketingmix; een juiste mix van begrijpelijke content die terugkomt op je website, in folders maar ook in je online- en offlinecampagnes. Sociale media speelt hier een sterke rol en daar kun je handig gebruik van maken.

En als je het voor elkaar krijgt dat anderen over jouw product of dienst gaan communiceren hebt je ook nog eens gratis publiciteit. Dat kun je ook meenemen in je marketingplan en resulteert in meer interesse vanuit je doelgroep en uiteindelijk in conversie.

Tips marketing zorg

De medische specialist als klant

Specialisten, huisartsen, zorgverzekeraars; welke aanpak?

Voor patiënten wil je dus de informatie juist niet te moeilijk maken maar de professional heeft een heel andere behoefte. Zo zul je juist verdiepende informatie, kennis, en wetenschappelijke onderbouwing willen communiceren naar medische specialisten, huisartsen en zorgverzekeraars. Je marketingstrategie is zeer anders, hen bereik je met hoogwaardige inhoud. Dit kun je doen door het organiseren van webinars, scholing en podcasts. Daarnaast willen zij samenwerken met betrouwbare partners. Je boodschap in al je marketingcommunicatie zal er dus op gericht moeten zijn dat je betrouwbaar en bekwaam overkomt en bovendien kwaliteit levert.

Over het algemeen is deze doelgroep wars van alles wat te commercieel overkomt dus zul je voorzichtig moeten zijn met de woorden die je gebruikt en de kanalen die je opzoekt. Vakbladen zijn bijvoorbeeld zeer interessant bij deze doelgroep. Je als autoriteit opstellen en veel hoogwaardige kennis weggeven via LinkedIn kan wellicht een succesvolle strategie zijn.

Begrijp je doelgroep zorg en gezondheid

Marketing, zorg en gezondheid gaan goed samen

Zorg, gezondheid en marketing dat gaat prima samen, maar het is zaak dat je de doelgroepen goed begrijpt. Dus verdiep je je in je doelgroep, begrijp wat er bij hen speelt en waar ze behoefte aan hebben. Oftewel, stem je content af op het niveau van de doelgroep, dat zal betekenen dat je vaak de ingewikkelde informatie moet ombouwen naar begrijpelijke taal. Wat ook goed werkt is veel kennis weggeven zodat de bezoeker lang op jouw website blijft, zo bind je klanten aan je. Let erop dat je niet te commercieel overkomt want dat wordt vaak niet gewaardeerd. Neem nou betaalde advertenties in google, dat werkt over het algemeen niet goed in deze wereld dus zul je aan organische SEO moeten werken.

Deze markt is zo specifiek. Het loont om te investeren in een marketingspecialist die bekend is met de inhoud, de doelgroepen en processen van de gezondheidswereld.

Marketingspecialist met achtergrond in de zorg

Herken je dat? Dan heb je een marketingbureau ingezet om voor jou de marketingcommunicatie te verzorgen zoals een website en folders. Moet je uiteindelijk alles weer zelf schrijven omdat het bureau niet echt begrijpt waar het over gaat. Het is natuurlijk ook een lastige branche. Het gaat om gezondheid, het gaat om zorgen, het gaat om zorggeld, het gaat om zorgverzekeraars en het gaat om diagnoses en medische termen. Je wil niet dat de inhoud onjuistheden bevatten.

Het is fijn, wellicht noodzaak, dat je bureau feeling heeft met de branche waarin je werkt. Met mijn achtergrond als fysiotherapeut en jarenlange ervaring als marketingspecialist binnen klinieken en zorginstellingen en vitaliteitsbranche kan ik de communicatie naar patiënt en medisch specialisten goed vertalen. Twee werelden in één.

Samen sparren?

BEN JE NIEUWSGIERIG NAAR WAT IK VOOR KLINIEKEN EN PRAKTIJKEN EN BEDRIJVEN IN DE ZORG EN MEDISCHE WERELD HEB GEDAAN? BEKIJK DAN MIJN PORTFOLIO.

Portfolio